Wednesday, October 9, 2013

Rujukan Guru dan Murid : Novel Tingkatan 1 Sukar Membawa Tuah

 Tajuk Novel : Sukar Membawa Tuah
(M.Z ERLYSHA)
Sinopsis
 
BAB 1 : Inilah Dunia Kami
Novel ini mengisahkan kehidupan penghuni beberapa desa terpencil di kaki Bukit Lokan. Bukit Lokan kelihatan berbalam-balam dan dipercayai telah wujud ribuan tahun lamanya menjadi leluhur beberapa masyarakat kaum asli yang mencari rezeki di hutan Bukit Lokan. Kampung Bakai terletak di kaki bukit ini. Rata-rata penduduknya berketurunan Jahut. Kampung kecil ini mempunyai 25 buah keluarga. Antaranya ialah keluarga Pak Katan.Isterinya bernama Mak Tawi dan anak sulungnya bernama Adit. Kehidupan masyarakat di sini masih mengekalkan cara hidup tradisi. Pekerjaan Pak Katan ialah memungut hasil hutan. Pak Katan banyak dibantu oleh anaknya lelakinya, Adit yang mahir dalam memasang belat ikan dan hasil yang diperolehi akan dijual untuk mendapatkan duit untuk membeli keperluan harian lain.

BAB 2 : Rutin Harian Adit Bermula
Kehidupan Adit tidak seperti kanak-kanak yang lain. Dunianya hanya hutan. Dia hanya berkaki ayam kerana tapak kakinya lebih keras daripada tapak kasut. Onak dan duri yang dipijak tidak langsung memberi sebarang kesan kepada kakinya. Ayahnya Pak Katan biarpun sudah dimamah usia namun tenaganya masih kuat.Betisnya yang timbul dengan urat-urat lincah melangkah. Hal ini menunjukkan bahawa dia telah biasa melakukan kerja-kerja berat sejak muda lagi.  Kehidupan mereka terlalu miskin ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Mereka menukar rotan dengan barang keperluan dan hal ini menyebabkan Adit sendiri jarang melihat wang. Masyarakat orang asli di kawasan itu sebenarnya telah dieksploitasi oleh tauke dari bandar.Walaupun usia Adit kini hampir sebelas tahun namun dia tidak pernah bersekolah. Tenaga mudanya digunakan untuk melakukan kerja yang sepatutnya dilakukan oleh orang dewasa. Semua kanak-kanak orang asli yang sebaya dengannya telah biasa dengan kerja berat ini. Suatu hari Adit bertanyakan satu soalan kepada Pak Katan, apakah nasib mereka sekiranya hasil hutan semakian berkurangan. Pertanyaan Adit membuatkan Pak Katan terkedu.Dia sendiri tiada jawapan untuk soalan anaknya itu.Sebenarnya Adit teringin bersekolah seperti Akeh. Dia cuba memberitahu tentang hasratnya itu kepada ayahnya tetapi masih belum berkesempatan.

BAB 3 : Impian Adit
Adit menjalankan tugasnya seperti biasa iaitu memungut hasil hutan seperti damar. Pak Katan yang berjaya mengumpul gulungan rotan manar yang bermutu tinggi  kemudian memanggil anaknya. Mereka berehat dan menikmati bekalan yang dibawa. Setelah kembali bertenaga Pak Katan dan Adit bergerak keluar dari hutan untuk pulang. Mereka membina sebuah rakit yang akan digunakan untuk menghilir sungai membawa hasil kutipan menuju ke kampung. Hasil hutan tersebut akan dibeli oleh tauke Cina yang membekalkan barang keperluan seperti beras, gula dan garam. Pak Katan turut memesan beberapa tin sardin kerana Adit gemar makan nasi berlaukkan ikan sardin. Semasa berakit menghilir arus sungai, Adit memberitahu tentang hasratnya untuk bersekolah kepada ayahnya. Namun Adit merasa kecewa kerana ayahnya tidak bersetuju. Pak Katan dengan perasaan marah menyatakan tidak pernah ada dalam keturunan mereka yang belajar di sekolah. Hasil hutan sudah cukup untuk menampung hidup mereka. Sebagai anak lelaki sulung, Pak Katan amat mengharapkan bantuan Adit mencari rezeki dan Adit sepatutnya mewarisi pekerjaan beliau. Adit sebaliknya mempunyai cita-cita tersendiri iaitu ingin belajar agar dapat mengubah nasib kehidupan keluarga dan kaum mereka. Adit mendesak bapanya menguruskan kemasukan beliau ke sekolah tetapi Pak Katan tetap mempertahankan keputusannya. Pak Katan dan Mak Tawi mula menyedari perubahan Adit dan tertanya-tanya apakah puncanya. Adit teringat kembali penerangan yang diberikan oleh seorang pegawai penerangan tentang pentingnya mengejar ilmu pengetahuan. Walaupun Adit masih mentah,dia mempunyai keinginan mendedahkan dirinya dengan dunia luar. Lamunannya terhenti apabila ditegur oleh ibunya, Mak Tawi. Mak Tawi sama sekali tidak bersetuju dengan keinginan Adit yang ingin bersekolah. Beliau bimbang Adit akan menjadi mangsa keadaan dunia di luar yang penuh dengan pancaroba.

BAB 4 : Dugaan untuk Adit
Adit tetap meneruskan kerja-kerja yang menjadi rutinnya iaitu menangkap ikan. Menjelang petang Adit pulang ke rumah dengan hasil tangkapan untuk dimasak oleh ibunya. Pak Katan memanggil Adit dan menerangkan bahawa beliau telah pergi ke pekan untuk menguruskan pendaftaran Adit di sekolah. Pihak sekolah bersetuju menerima Adit tetapi tidak dapat menyediakan tempat di asrama kerana sudah penuh. Adit merasa sangat gembira dengan berita tersebut dan beliau tidak kisah walaupun terpaksa tidur di atas lantai. Adit kecewa lagi apabila Pak Katan menyuruh beliau bersabar dahulu. Adit berasa tidak bersemangat lagi untuk ke sekolah kerana terlalu banyak halangan yang menyekat keinginannya. Akhirnya Adit meninggalkan ayahnya dengan langkah longlai menuju ke tebing sungai untuk meredakan perasaannya yang tertekan. Tiba-tiba kedengaran namanya dipanggil dari arah belakang dan apabila Adit menoleh  kea rah suara itu, kelihatan kawannya Tijah sedang menuju ke arahnya. Tijah merupakan anak gadis Tok Batin dan merupakan satu-satunya kawan perempuan Adit. Tijah bertanya mengapa Adit berada seorang diri di tepi sungai itu. Lantas Adit memberi jawapan ringkas, beliau hendak tenangkan fikiran. Tijah kemudian menasihati Adit agar meluahkan masalah yang dihadapi oleh Adit. Adit menerangkan perkara sebenar kepada Tijah iaitu beliau terpaksa menunggu lagi untuk ke sekolah kerana tempat di asrama sudah penuh. Tijah berasa kagum dengan Adit yang mempunyai cita-cita untuk belajar dan Tijah sentiasa memberi sokongan yang padu kepada Adit. Namun Adit tetap berada dalam keadaan tertekan kerana masih tidak dapat pergi ke sekolah.

BAB 5 : Riak Ceria Buat Adit
Seekor rusa dara yang patah kakinya telah terperangkap di bawah rumah Pak Kantan. Pak Kantan dan Adit bertungkus lumus menangkap rusa malang itu kerana rusa itu merupakan rezeki untuk mereka sekeluarga. Pak Kantan bercadang untuk menjual rusa itu kepada seorang lelaki Cina bernama Ah Tong. Ah Tong bersetuju membeli rusa tersebut dengan harga RM600. Ah Tong menghampiri Adit dan bertanyakan perkembangan Adit yang hendak bersekolah. Adit hanya menggelengkan kepalanya. Pak Katan memberitahu Ah Tong niat Adit untuk ke sekolah terpaksa ditangguhkan dahulu kerana  tempat di asrama sudah penuh. Ah Tong yang turut bersimpati dengan nasih yang menimpa Adit kemudian menawarkan diri untuk membantu Adit ke sekolah. Ah Tong mencadangkan Adit menumpang kenderaannya yang setiap pagi pergi ke pekan untuk mengambil minyak dan semasa balik dari sekolah, Adit bolehlah menumpang lori balak. Mendengar kata-kata Ah Tong itu, Adit terus menyatakan kesanggupannya asalkan beliau dapat ke sekolah. Adit amat berterima kasih dan amat terharu dengan keikhlasan Ah Tong.

BAB 6 : Adit Mula ke Sekolah
Pak Katan membawa Adit ke sekolah untuk mendaftar dan membeli keperluan serta peralatan sekolah. Adit berasa sangat gembira kerana impiannya ke sekolah tercapai kini. Apabila sampai di rumah Adit terus ke rumah Tijah dan terus menceritakan kepada Tijah apa yang telah berlaku. Adit kemudian melangkah pulang ke rumahnya. Adit kemudian mencuba pakaian sekolahnya sambil diperhatikan ayahnya. Selepas menukar pakaiannya, Adit pergi ke sungai untuk mengangkat belatnya dan kemudian terus pulang ke rumah. Selepas makan malam, Pak Katan mengambil kesempatan memberikan nasihat  kepada Adit agar pandai berdikari semasa di sekolah. Adit mendengar nasihat ayahnya dan berjanji untuk menjaga diri dan tidak menimbulkan sebarang masalah semasa di sekolah.

BAB 7 : Hari Pertama ke Sekolah
Pagi ini merupakan hari pertama persekolahan Adit. Awal-awal pagi lagi Adit telah bersiap dan menunggu Ah Tong menjemputnya. Semasa dalam perjalanan dengan jip, Adit tertidur. Setelah dua jam perjalanan, jip yang dipandu oleh Ah Tong tiba di pekan. Ah Tong menghantar Adit ke sekolah. Pengawal yang bertugas segera membuka pintu pagar dan mempelawa Adit makan bersamanya sambil berbual-bual.Beliau amat mengkagumi Adit kerana semangat dan kesungguhannya. Adit memberitahu bahawa Akeh merupakan kawan sekampungnya. Sebaik sahaja loceng berbunyi, semua pelajar beratur dan mereka menyedari kehadiran Adit. Mereka menghormati Adit dan memanggil Adit sebagai abang. Oleh kerana Adit agak ketinggalan dalam pelajaran, guru-guru yang mengajar terpaksa memberikan lebih perhatian kepada Adit. Selepas loceng dibunyikan, semua pelajar bersiap sedia untuk pulang. Adit menaiki lori balak yang dipandu oleh Pak cik Atan. Walaupun Adit melalui pelbagai rintangan namun beliau gigih belajar dan hal ini telah menggembirakan guru-gurunya. Adit berharap suatui hari nanti dia dapat menetap di asrama sekolah itu.

BAB 8 :Dugaan Terus Menimpa
Tanpa disedari, sudah hamper dua bulan Adit bersekolah dan dalam tempoh itu Adit tidak pernah sekali pun tidak hadir ke sekolah. Pagi itu Adit bergegas ke sekolah tanpa sempat menjamah sarapannya. Mak Tawi memerhatikan pemergian Adit ke sekolah dengan hati yang berdebar-debar. Dia merasakan seperti ada sesuatu yang tidak baik akan berlaku. Walaupun hari menjelang petang, namun kelibat Adit masih belum muncul dan hal ini menambahkan lagi kebimbangan Mak Tawi. Apabila melihat Pak Katan, Mak Tawi terus memberitahu bahawa Adit masih belum pulang. Pak Katan melangkah laju ke rumah Tok Batin dan memberitahu bahawa Adit masih belum pulang dari sekolah. Pak Katan kemudian diarah oleh Tok Batin pergi meminta bantuan pekerja balak untuk mencari Adit dan Ah Tong.Akhirnya mereka menjumpai Adit dan Ah Tong yang jatuh ke dalam gaung sedalam enam meter. Adit Berjaya diselamatkan malangnya Ah Tong telah mati. Walaupun Adit mengalami kecederaan namun Pak Katan berasa lega kerana anaknya telah ditemui.Adit telah dibawa ke hospital untuk dirawat.

BAB 9 : Mendung Berarak Pergi
Adit dibenarkan pulang ke rumah setelah terlantar lebih kurang dua bulan terlantar di hospital. Kaki Adit telah menjadi tempang akibat kemalangan yang menimpanya. Namun itu semua langsung tidak mematahkan semangatnya untuk terus bersekolah. Keadaan Adit telah mendapat perhatian pihak sekolah dan telah diajukan kepada pihak Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. Akhirnya Adit telah diberi tempat di asrama. Pak Katan dan Mak Tawi berasa begitu gembira dan mereka membeli barang keperluan Adit untuk tinggal di asrama. Adit telah berjaya mendapat tempat pertama di dalam kelasnya dan ini membuktikan kemampuannya dalam pelajaran. Keperitan hidup selama ini telah menjadi pembakar semangatnya dan tidak akan melupakan pengalaman itu. Adit mahu semua kawan-kawannya mendapat peluang pendidikan sewajarnya. Dalam peperiksaan UPSR Adit telah Berjaya mendapat 3A namun beliau menolak tawaran ke sekolah berasrama penuh kerana memikirkan keadaan ibu dan bapanya. Baginya bersekolah di mana-mana pun sama sahaja. Kejayaan Adit dan Akeh telah membuktikan bahawa hidup dengan ilmu adalah lebih bermakna. Suku kaum asli sudah semakin berfikiran ketinggalan zaman.

Tema
Kegigihan seorang remaja masyarakat orang asli berketurunan Jahut dalam usaha untuk menuntut ilmu. Walaupun dunianya hanya dikelilingi hutan rimba namun Adit bercita-cita tinggi dan mempunyai keinginan untuk menuntut ilmu. Bagi Adit dengan ilmulah masyarakat orang asli dapat mengejar kemajuan dan melihat dunia luar. Keinginan untuk belajar kemudian diluahkan kepada ayahnya iaitu Pak Katan. Namun cita-cita Adit menemui jalan buntu kerana ayahnya masih berfikiran tertutup. Adit tetap berusaha memenuhi kehendaknya melanjutkan pelajaran walaupun terpaksa menghadapi pelbagai rintangan. Akhirnya Adit berjaya dalam pelajaran dan hal ini turut membuka mata masyarakat orang asli untuk menuntut ilmu.

Persoalan
1. Usaha untuk membuka minda masyarakat orang asli.
2. Usaha untuk mengubah cara hidup melalui pendidikan.
3. Kesungguhan seorang remaja orang asli yang sanggup menembuh pelbagai rintangan dalam mengejar cita-citanya.
4.  Corak kehidupan orang asli yang masih ketinggalan dan mundur dari segi pembangunan.
5.  Perlunya keinginan yang tinggi untuk mengubah cara hidup.
6.  Kerjasama dan persefahaman yang tinggi dalam masyarakat berbilang kaum.
7.  Keprihatinan seorang bapa dalam memenuhi impian anaknya untuk ke sekolah.
8.  Ketabahan seorang anak untuk menuntut ilmu
9.  Kegigihan penting dalam usaha untuk mencapai kejayaan.
10.Kejayaan dapat dicapai melalui disiplin diri dan usaha yang tanpa rasa jemu.

Plot
Secara keseluruhannya plot drama digarap mengikut kronologi. Terdapat empat peringkat garapan plot iaitu:

(i)            Permulaan
Menceritakan kehidupan keluarga Pak Katan dari masyarakat orang asli keturunan Jahut yang pekerjaannya mencari hasil hutan dan menangkap ikan di sungai. Isterinya bernama Mak Tawi dan anak lelaki sulungnya bernama Adit. Mereka tinggal di Kampung Bakai yang terletak di Bukit Lokan. Pak Katan banyak dibantu oleh anak lelakinya yang bernama Adit.

(ii)          Perkembangan
Walaupun Adit berasal dari masyarakat orang asli namun dia berfikiran terbuka kerana mempunyai kesedaran betapa pentingnya ilmu. Adit menyatakan hasratnya untuk bersekolah kepada Pak Katan. Pada awalnya Pak Katan yang masih berfikiran tertutup tidak merestui niat murni Adit. Namun akhirnya Pak Katan memahami hasrat Adit yang murni itu lalu berusaha mendaftarkan persekolahan Adit. Adit menghadapi masalah kerana asrama sekolah tersebut sudah penuh. Demi mencapai cita-citanya Adit sanggup bersusah payah menumpang jip Ah Tong dan juga lori balak untuk pergi dan balik dari sekolah.

(iii)         Klimaks
Adit tidak pulang dari sekolah walaupun hari telah menjelang petang. Mak Tawi dan Pak Katan berasa sangat bimbang lalu memberitahu Tok Batin perkara tersebut. Penduduk kampong beramai-ramai mencari Adit.Pak Katan meminta pertolongan dari pekeja balak. Akhirnya Adit dijumpai dalam keadaan cedera parah dan Ah Tong telah mati apabila jip yang ditumpanginya terbabas ke dalam gaung sedalam   enam meter.

(iv)         Peleraian
Setelah dua bulan terlantar di katil hospital, akhirnya Adit dapat menyambung persekolahnya dan telah mendapat tempat di asrama sekolah. Enam tahun kemudian Adit telah berjaya memperoleh 3A dalam UPSR dan ditawarkan ke sekolah berasrama penuh. Namun Adit memilih untuk tetap bersekolah di sekolah menengah biasa kerana memikirkan keadaan ayah dan ibunya. Bagi Adit, bersekolah di mana-mana pun sama saja.Jika ada kemahuan dan keinginan tentu boleh berjaya.

Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Adit
1. Remaja dari keturunan orang asli suku Jahut
2. Berusia hampir 11 tahun
3. Berkulit hitam dan berbadan kurus
4.Anak sulung Pak Katan dan Mak Tawi
5. Banyak membantu bapanya menyara keluarga
6.Mahir dengan selok-belok hutan
7. Anak yang taat dan mudah berkawan
8.Sanggup menempuh pelbagai rintangan bagi mencapai impiannya
9.Kakinya tempang akibat kemalangan

Watak Sampingan
Pak Katan
1. Bapa Adit
2. Keturunan orang asli suku Jahut
3.Bertubuh sasa
4. Mewarisi pekerjaan turun-temurun
5. Bertanggungjawab dan penyayang
6. Memahami keinginan anaknya, iaitu Adit

Mak Tawi
1. Ibu Adit
2. Seorang ibu yang penyayang
3. Sentiasa mengambil berat akan Adit

Ah Tong
1. Lelaki berbangsa Cina
3. Banyak membantu keluarga Pak Katan
4.Meninggal dunia akibat kemalangan

Akeh
1.Kawan sekampung Adit
2.Tinggal di asrama di pekan
3.Persekolahannya ditanggung oleh Jabatan Hal Ehwal Orang Asli
4.Menjadi pengawas dan berpakaian kemas
5.Bercita-cita menjadi jurutera

Tijah
6.Anak gadis Tok Batin
7.Kawan rapat Adit
8.Menyokong cita-cita Adit

Latar
Latar Masa
Pada waktu siang, pagi, tengah hari, petang malam

Latar Tempat
Kawasan pedalaman, iaitu Hutan Bukit Lokan
Di Kampung Bakai
Di rumah Pak Katan dan di rumah Tok Batin
Di sungai, di pekan dan di sekolah
Di gaung tempat Aidit kemalangan 
Di hospital

Latar Masyarakat
Masyarakat orang asli yang tinggal di sebuah kawasan pedalaman
Masyarakat yang mencari rezeki dengan mencari hasil-hasil hutan
Masyarakat pembalak yang menjalankan kerja-kerja pembalakan
Masyarakat yang amat mengambil berat kebajikan ahli-ahlinya
Masyarakat yang masih berpegang pada kepercayaan nenek moyang

Teknik Penceritaan
1.    Pemerian  
Contoh : Kampung Bakai terletak di kaki bukit ini. Rata-rata penduduknya adalah masyarakat orang asli berketurunan Jahut. Kampung kecil ini mempunyai 25 buah keluarga.

2.    Dialog 
Contoh:  “Jurutera itu apa?, Adit mengajukan pertanyaan memintas cerita Akeh.

3.    Imbas Kembali  
Contoh: Adit teringatkan cerita-cerita Akeh tentang sekolahnya. Ia sungguh  menyeronokkan.

4.    Suspens  
             Contoh: Setelah hampir lima jam mereka mencari, tiba-tiba kumpulan yang diketuai oleh  
              Pak Katan ternampak seperti ada sesuatu di bawah gaung sedalam enam meter.  
              Pak Katan bergegas menuruni gaung itu untuk melihat dengan lebih dekat apakah
              benda tersebut. Apabila menghampirinya, darah Pak Katan tersirap. Dia kenal  
              benar dengan benda itu. Jip Ah Tong.

5.    Monolog
        Contoh: “Rupa-rupanya Adit masih menyimpan banyak rahsia daripada aku,” bisik hati 
                      Tijah…

Gaya Bahasa
1.Simile
Contoh: hutan bagi mereka ibarat taman permainan, Desakan Adit seolah-olah menghentak kepalanya
2.Metafora
Contoh: kepompong tradisi
3.Personifikasi
Contoh: deruan air sungai menerjah telinga, dimamah usia, pandangannya melewati arus sungai yang mengalir, hujan terus memuntahkan airnya
4.Sinkope
Contoh: pak,mak kau,nak,tapi,la,tu,ni,kan
5.Peribahasa
Contoh : kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya, kais pagi makan pagi,kais pagi makan pagi,kais petang makan petang

Nilai
1.Nilai bertanggungjawab ada pada Pak Katan kerana selaku ketua keluarga beliau
   menjalankan tanggungjawab mencari rezeki untuk keluarganya.
2 Nilai kerajinan ada pada Adit kerana beliau tidak pernah sekali pun tidak hadir ke sekolah.
3 Nilai keberanian ditunjukkan oleh Adit yang langsung tidak merasa takut atau geli semasa
   digigit oleh pacat.
4 Nilai kegigihan ada dalam diri Adit yang sanggup berulang alik dari rumah ke sekolah
   walaupun terpaksa menaiki jip dan lori balak.
5.Mak Tawi menunjukkan nilai kasih sayang kepada Adit dengan menyediakan makanan setiap pagi sebelum dia pergi ke sekolah.
6.Ah Tong mengamalkan nilai baik hati kerana dia telah mempelawa Adit pergi ke sekolah
  dengan menumpang jipnya pada setiap pagi dan menumpang lori balak yang dipandu
  kawannya semasa pulang dari sekolah.

Pengajaran
1.Kita hendaklah bertanggungjawab menyara dan menjaga keselamatan keluarga .
2.Kita hendaklah berusaha mengubah keadaan hidup diri,keluarga dan masyarakat kepada  
   yang lebih baik.
3.Kita hendaklah tabah dalam menempuh pelbagai kesusahan.
4.Kita janganlah cepat berputus asa.
5.Kita hendaklah sanggup berkorban untuk masa depan yang selesa.
6.Kita hendaklah mengekalkan hidup bermuafakat dalam masyarakat majmuk.
7.Kita haruslah mementingkan pendidikan kepada anak-anak agar mereka berjaya.
8.Kita perlulah bersabar dalam menghadapi pelbagai pancaroba kehidupan.
9.Kita perlulah sentiasa menunjukkan perasaan kasih sayang dan mengambil berat antara satu
   sama lain.
10.Kita mestilah berfikiran terbuka sekiranya kita inginkan perubahan dalam hidup.

Latihan
                                
  Teknik Penceritaan
         Dialog
        Saspens
        Pemerian

           
1.Berdasarkan novel yang anda kaji, huraikan satu contoh bagi setiap teknik penceritaan yang dinyatakan di atas.
Jawapan: Contoh teknik dialog ialah dialog antara Adit dan Pak Katan iaitu,”Pak! Tunggu saya,”jerit Adit memanggil ayahnya.”Cepat sikit Adit.Perjalanan kita masih jauh,”arah Pak Katan. Contoh bagi teknik saspens pula ialah pembaca tertanya-tanya apakah yang telah berlaku kepada Adit yang tidak pulang-pulang dari sekolah.Bagi teknik pemerian pula,pengarang memerihalkan suasana di persekitaran desa terpencil di kaki Bukit Lokan.

2.Berdasarkan novel “Sukar Membawa Tuah”, nyatakan tiga perwatakan watak utama dan  watak sampingan.

Jawapan: Watak utama di dalam novel ini ialah Adit seorang remaja dari keturunan Jahut.Beliau merupakan anak sulung Pak Katan dan Mak Tawi.Adit berpandangan jauh walaupun tinggal di desa yang terpencil.Antara watak sampingan di dalam novel ini ialah Ah Tong yang berbangsa Cina. Beliau merupakan penyelia di syarikat pembalakan dan merupakan seorang yang baik hati.Beliau meninggal dunia akibat kemalangan.













3 comments:

  1. Assalamualaikum cikgu,
    alangkah lebih baik kalau cikgu bagi contoh kepada persoalan,latar masyarakat dan lain-lain.Huraiannya kalau ada boleh saya gunakan dalam periksa :(

    ReplyDelete