TAJUK : LANGKAH-LANGKAH MENERAPKAN NILAI PATRIOTISME DALAM
DIRI ANAK REMAJA HARI INI
Merdekakah kita???
Siti Nur Amirah
Rohaizad
Merdekakah kita?
Tatkala, anak
bangsa sering alpa?
Merdekakah kita?
Tatkala anak bangsa
Bergelumang dengan
najis dadah?
Merdekakah kita?
Jika bakal umarak
negara
Beraksi di atas
motor kapcai?
Digelar mat rempit?
Berbanggakah kita?
Tatkala anak gadis
membuang bayi
yang tidak berdosa?
Di manakah erti
kemerdekaan?
Inikah generasi
muda yang bakal
Memimpin negara
pada masa akan datang?
Ayuh!
Sedarlah duhai
remaja
Bangkitlah dari
tidur lenamu
Ingatlah,
Hidup ini persis
lilin yang dinyala,
Kiamat semakin
hampir
Dunia semakin
meniti ke akhirnya
Insaflah, kenalilah
dirimu
dan berubahlah
demi hari esok yang
penuh cabaran.
Sajak di atas izhar
merungkaikan kepentingan pembangunan remaja yang merupakan modal insan acuan
negara dalam meniti arus kemerdekaan kini. MERDEKA! MERDEKA! MERRDEKA! merupakan
laungan keramat detik 31 Ogos yang berkemundang di Dataran Merdeka yang menjadi
peristiwa bersejarah kepada seluruh rakyat Malaysia. Erti kemerdekaan telah
lama terpahat dan bertapak dalam sanubari setiap rakyat Malaysia kerana
lahirnya semangat patriotisme. Namun, tanpa kita sedari, negara kita telah
menghampiri ambang kemerdekaan yang ke-53 dan kian mendekati satu pandangan
jauh, Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad. Marcapada
menyaksikan semangat dan erti kemerdekaan dalam diri anak muda pada zaman ini
semakin luntur dan hanyut dibuai arus globalisasi yang begitu mencabar akal dan
minda. Apakah kita sanggup melihat modal insan yng masih hingusan ini terus
dihantui sikap hedonisme seperti ini? Apakah erti kemerdekaan ini hanya ilusi
dan suatu imaginasi dalam diri mereka? Hakikatnya, merekalah permata,
putera-puteri negara yang bakal menerajui tampuk kepimpinan negara. Justeru,
langkah proaktif perlu disusun dalam usaha melahirkan umarak bangsa yang
benar-benar menghayati dan menjiwai erti sebenar suatu kemerdekaan.
Dalam usaha melahirkan dan memupuk nilai patriotisme,
penghayatan tentang erti kemerdekaaan dalam diri seseorang inidividu adalah
amat penting. Individu yang dimaksudkan di sini ialah remaja itu sediri yang
menggalas tanggungjawab besar dalam menyemai semangat kemerdekaan. Penghayatan
tentang erti kemerdekaan boleh dipupuk sejak dari kecil lagi melalui didikan
yang sempurna daripada ibu bapa. Ibu bapa juga penting dalam pembentukan jati
diri anak-anak yang merdeka. Dalam sebuah institusi kekeluargaan, ibu bapa
sebagai ketua keluarga wajar menjadi ‘role model’ kepada anak-anak dalam
menyelami erti kemerdekaan yang telah lama dikecapi oleh negara kita. Ibu bapa
berperanan penting dalam menerapkan nilai-nilai murni dalam diri anak-anak khususnya
memupuk semangat kemerdekaan melalui penghayatan tentang tokoh kemerdekaan
tanah air yang berjuang sehingga ke titisan darah yang terakhir dalam
perjuangkan nasib bangsa. Bak kata pepatah bapa borek, anak rintik, bagaimana
acuan, begitulah kuihnya, bagaimana gubahan, begitulah coraknya. Jadi, izharlah
di sini bahawa penghayatan kemerdekaan yang diwarisi dalam sesebuah institusi
kekeluargaan bakal menyemarakkan semangat patriotik dalam diri anak-anak sekali
gus menjana modal insan minda kelas pertama.
Selain itu, penerapan erti kemerdekaan dalam diri anak
bangsa boleh dipupuk melalui elemen media massa yang memainkan peranan yang
penting. Media massa juga merupakan elemen yang tepat dalam usaha memupuk erti
kerdekaan dalam diri anak remaja kini. Pelbagai
cerita direncanakan, pelbagai
rencana diberitakan, pelbagai berita disampaikan. Pernyataan ini izhar
memaparkan betapa kukuhnya peranan media massa sebagai platform dalam membolosi
gawang minda anak bangsa tentang penghayatan erti kemerdekaan. Acap kali, kita
mendengar di corong-corong radio, di kaca televisyen dan di dada-dada akhbar
terpapar isu yang menjadi topik hangat. Jadi, tidak dapat dinafikan bahawa
peranan media massa amat penting dalam menerapkan nilai-nilai patriotisme dalam
diri anak remaja kini. Media massa tidak seharusnya berpaksikan hiburan dan
keseronokan semata-mata. Sebaliknya pihak media massa sewajarnya memaparkan
drama-drama dan filem-filem seperti Embun, paloh, leftenan Adnan dan sebagainya
haruslah dipelbagaikan cara penyampaiannya agar masyarakat tidak berasa bosan.
Bukan itu sahaja, media cetak juga boleh menghasilkan karya-karya kemerdekaan
yang mampu membakar semangat kemerdekaan dalam diri remaja. Contohnya, seperti
penghasilan novel-novel dan buku-buku yang berteraskan penghayatan erti kemerdekaan
yang mampu menghidupkan jiwa merdeka dalam diri remaja. Hal ini dikatakan
demikian kerana remaja hari ini amat gemar membaca novel-novel dan
majalah-majalah. Langkah proaktif ini akan bisa menggerakkan jiwa remaja untuk
menyelami erti sebenar kemerdekaan. Jadi, sudah terang lagi bersuluh bahawa
media massa merupakan antara elemen yang penting. Ingatlah bahawa Sejarah
adalah untuk dihayati, bukannya untuk diulangi.
Dalam usaha memupuk nilai patriotisme dan kemerdekaan
dalam diri remaja, sokongan dalam satu rumpun komuniti adalah amat penting.
Hidup dalam satu rumpun bangsa merdeka, sewajarnya kita harus mempunyai
strategi yang mantap dalam usaha menyemarakkan lagi erti kemerdekaan dalam diri
remaja. Remaja yang unggul lahir daripada keluarga yang bahagia, keluarga
bahagia pembina masyarakat berintegriti, masyarakat berintegriti penjana bangsa
merdeka. Jadi, tidak dapat dinafikan lagi bahawa masyarakat juga memegang watak
penting dalam menghidupkan erti kemerdekaan daalam diri remaja. Hidup dalam
sebuah masyarakat majmuk, kita sewajarnya saling peka dan salaing
bantu-membantu antara satu sama lain seperti kata pepatah bagai aur dengan
tebing. Istilah menjaga tepi kain orang sewajarnya dipandang positif oleh
segenap lapisan masyarakat. Dalam konteks ini, kita harus merangka pelbagai
alternatif bijak untuk menerapkan nilai patriotisme dalam diri remaja.
Tamsilannya, dalam sebuah masyarakat harmoni, kita boleh dudk semeja dalam
membincangkan persoalan-persoalan yang kian melanda anak muda zaman ini, khususnya
golongan remaja yang semakin ketandusan nilai patriotisme. Melalui usaha
proaktif seperti ini, masyarakat akan menyedari tanggungjawab mereka dalam
membentuk remaja yang berjiwa merdeka. Masyarakat kita seharusnya menganjurkan
kempen-kempen dan ceramah-ceramah untuk menerapkan nilai-nilai patriotisme yang
semakin menghilang dalam diri remaja hari ini. Jadi, jelaslah di sini, bahawa
masyarakat memainkan perana yang bergitu penting. Tuntasnya, masyarakat yang
berjiwa merdeka menggambarkan nilai ketamadunan yang tinggi.
Kemerdekaan tidak dapat dipertahankan sekiranya kita
tidak mempunyai ilmu pengetahuan, pegangan yang teguh dan jati diri yang kukuh.
Dalam hal ini, institusi pendidikan memainkan peranan yang penting untuk
melahirkan modal insan yang berbekalkan nilai patriotisme yang tinggi serta
disaluti dengan semangat kemerdekaan yang membara. Dalam dunia tanpa sempadan
ini, maju mundurnya sesebuah bangsa dan negara ditentukan oleh insan yang
berjiwa merdeka. Jadi, terbuktilah di sini bahawa institusi pendidikan
khususnya di peringkat sekolah sewajarnya menjadi tunjang utama dalam
melahirkan remaja yang cemerlang-gemilang dan terbilang. Contohnya, pihak
sekolah boleh menerapkan nilai patriotisme dan erti kemerdekaan dalan diri
remaja melalui sesi pembelajaran. Antanya ialah, melalui mata pelajaran
Pendidikan Moral, Pendidikan Sivik, KOMSAS dan sebagainya yang mengandungi
sumber inspirasi dalam diri remaja. Remaja merupakan aset negara sewajarnya
benar-benar mendalami erti kemerdekaan yang penuh maknya ini. Justeru, remaja
seharusnya berusaha bersungguh-sungguh dalam usaha menggapai hasrat murni
negara dalam melahirkan insan yang berakhlak terpuji dan cinta akan negara yang
berdaulat. Jadi, tidak dapat dinafikan lagi bahawa institusi pendidikan
khususnya sekolah adalah amat penting dalam membentuk remaja yang bakal
menerajui dan memartabatkan nama negara di lensa dunia. Senungguhnya, jika guru
kencing berdiri, sudah pasti murid akan kencing berlari. Sama-samalah kita
fikirkan.
Intihanya, semua pihak sewajarnya, bersinergi untuk
bersatu hati, sebulat suara dengan semangat satu Malaysia untuk berusaha
mengekalkan semangat patriotisme dalam diri anak remaja kita. Ke gunung sama
didaki, ke lurah sama dituruni. Sesunguhnya, tiada masalah yang tiada jalan
penyelesaiannya. Dengan berbekalkan semangat tokoh kemerdekaan, kita mampu
melahirkan umarak bangsa yang memiliki semangat patriotisme yang tinggi. Kita
sebagai pewaris bangsa perlu bersama-sama berganding bahu dan melaksanakan
tanggungjawab kita demi menjamin kemerdekaa negara yang kita cintai sampai
bila-bila. Kemerdekaan tanah air haruslah dipertahan ke akhir hayat kita.
Berjuanglah hingga ke ttitsan darah yang terakhir demi keamanan negara. Jika
bukan kita, siapa? Jika bukan sekarang, bila? Bersamalah kita mengorak langkah
sederap agar kemerdekaan negara terus terpelihara dan terus dinikmati oleh
generasi akan datang yang mampu melakukan anjakan paradigma untuk negara
tercinta. Selamat menyambut kemerdekaan ke-53. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!.
salam, karangan ini meminta punca kenape isinya usaha? btw saya suka baca blog cikgu sbb ianya bnyk membantu saya dlm membina karangan
ReplyDeleteTerima kasih, nant cikgu betulkan ye.
Deletecikgu...bagaimanakah cara kita mengguna pantun dalam penutup atau dalam isi karangan kita??bolehkah cikgu buat satu page berkaitan dgn itu?dengan pelbagai contoh?btw blog cikgu memang bagus!!
ReplyDelete