Thursday, October 3, 2013

Karangan Terbaik : Baca dan catatkan perkataan dan frasa menarik yang boleh diprakktikkan dalam karangan dan memantapkan penulisan karangan anda.

Tahap Kualiti Air Kian Terjejas Disebabkan Oleh PenurunanTahap Integriti Masyarakat

Alam Tidak Seindah Dulu

Anak-anak kita tiada tempat bermain
Di halaman tidak mampu memercup kegembiraan
Awan telah gelap dalam terik cahaya mentari
Hanya duduk seharian di rumah sempit

Ingin rasanya berlarian di bendang
Sejenak menangkap ikan pelage di kali
Ah, air berkeledak pekat!
Meskipun umpanku emas
Namun tiada yang melekat di kail

Duduk di rimbunan pokok
Tidak tertahan rasaya diri
Menghirup udara yang dulunya segar
Kini diganti haruman menyengat
Meloyakan dan menghakis salur nafasku
Oleh sungai yang meronta derita
Berharap agar dikasihi

Wahai anakku, alam kita tidak seindah dulu
Dosa manusia akhirnya kita menelan lagu pahit
Sajak di atas izhar menggambarkan keadaan sarwajagat kita sekarang di mana segala-galanya bagaikan tidak selamat lagi. Untuk bermain di halaman, udara begitu kotor. Akhirnya duduk seharian di rumah yang sempit. Jika dulu, anak desa boleh mengisi masa lapang mereka dengan aktiviti seperti menangkap ikan, atau duduk di bawah rimbunan pokok. Tetapi air parit yang berkeladak menyebabkan hidupan akuatik mati. Udara yang dahulunya segar kini dicemari dengan bau yang kurang menyenangkan akibat sungai yang telah tercemar. Persoalannya, siapakah yang harus dipersalahkan di atas musibah yang melanda ini? Apakah kita sebagai manusia telah menjalankan tanggungjawab yang sebenar sebagai khalifah di muka bumi ini?

Marcapada, isu pencemaran air dilihat semakin menjadi-jadi sehingga mencetuskan polemik dalam kalangan media massa saban hari ini yang pantas meniti dari bibir ke bibir. Bukan itu sahaja, isu ini juga mencetuskan perdebatan orang ramai malah menjadi topik hangat dalam parlimen. Bak kata pepatah, kuman di seberang lautan nampak, gajah di pelupuk mata tidak nampak. Begitulah kita sebagai manusia. Adakalanya masalah yang timbul menyebabkan kita terlalu ego dan sentiasa menuding jari dan berbalah sesama sendiri terhadap perkara yang terjadi. Hakikatnya, tidak perlu dipertikaikan lagi bahawa manusia sentiasa mendapat balasan di atas perbuatannya sendiri. Secara implisitnya, penurunan tahap integriti masyarakatlah yang menjadi penyebab utama terjejasnya terhadap kualiti air di negara kita.
Kerosakan alam yang berlaku pada hari ini adalah kerana sikap manusia yang tidak prihatin terhadap alam. Di dalam Al-Quran sendiri ada menyebut bahawa kemusnahan yang berlaku di atas muka bumi ini dilakukan oleh tangan manusia sendiri. Sebagaimana firman Allah S.W.T di dalam Surah Ar-Ruum ayat 41 yang bermaksud “Telah berlaku pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang dilakukan oleh tangan manusia…….” Kerosakan di darat dapat dijustifikasikan sebagai pencemaran yang berlaku di darat seperti pencemaran udara, pencemaran tanah, pencemaran hutan dan sebagainya. Manakala pencemaran di laut pula tidak lain tidak bukan merupakan pencemaran air.
Secara umumnya, pencemaran air ini berlaku apabila terdapat perubahan dari segi kandungan,  keadaan, warna dan kualiti air sehingga tidak sesuai dan memberi kesan kepada manusia apabila digunakan. Pencemaran berlaku sama ada dari segi biologi, kimia, dan fizik. Pencemaran air bukan hanya berlaku di sungai sahaja, tetapi juga di laut, pantai dan lain-lain secara implisit mahupun eksplisit. Punca utama yang menyebabkan pencemaran ini lebih kepada bahan pencemar dari kilang-kilang yang berdekatan dengan sumber air itu sendiri. Persoalannya, siapakah yang mengendalikan kilang-kilang? Manusia atau haiwan? Dan siapa pula yang membuang sampah-sarap ke dalam sungai? Manusia atau tumbuhan? Tepuk dada, buka hati, tanyalah diri.
Manusia lupa akan tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Allah S.W.T ke atas mereka supaya memelihara alam. Manusia diamanahkan untuk mentadbir alam ini dengan sebaik-baiknya. Perbuatan tidak berpegang kepada amanah dan hilangnya nilai integriti dalam kalangan masyarakat menyebabkan berlakunya kerosakan dan kemusnahan. Sebagai contoh yang dapat dijadikan pengajaran kepada kita ialah melalui kisah umat Nabi Nuh a.s yang telah dibinasakan oleh Allah S.W.T dengan bencana besar yang menenggelamkan negeri mereka kerana keingkaran mereka sendiri.
Kerasukan manusia dalam mengejar arus permodenan dan pembangunan serta sikap materialistik dan egoistik yang akhirnya melenyapkan nilai integriti, semua itu hanyalah sandiwara yang tidak lain hanya membawa kesan destruktif kepada diri sendiri. Malahan kita sebagai manusia yang terlalu mudah lalai dengan kewajipan, leka dengan kesenangan dan tamak dengan kekayaan, sehingga habis kuman disembelih kerana hendak memberi makan gajah, dan akhirnya kita sendiri yang duduk dalam duri yang melata, bersandarkan batang rengas.
Natijahnya, sebagai manusia, kita sering menjadikan perumpamaan nasi sudah menjadi bubur dalam kehidupan seharian hinggalah kita tidak mahu bersyukur akan bubur yang diperoleh. Kita dikurniakan oleh Allah S.W.T air yang tidak ternilai anugerahnya, tetapi kita terlalu jahil sehingga merosakkan anugerah Allah S.W.T. Malang sekali kita juga terlalu keras hati untuk memperbaiki situasi itu dan bertambah jahil apabila terus-menerus merosakkannya ibarat bubur yang tadinya elok menjadi hangit dan langsung tidak berguna, dan kita pula yang menagih kelaparan.
 Islam tidak melarang manusia menggunakan apa-apa yang zahir di atas muka bumi, yang tersembunyi di celahan perut bumi mahupun yang terapung di angkasa. Semua ini dijadikan oleh Allah s.w.t untuk manusia. Namun begitu, kita sebagai manusia dilarang melakukan pembaziran dan rakus mengejar kemajuan dengan mengorbankan keindahan dan kehijauan alam. Sikap rakus dan tidak amanah dalam menguruskan alam inilah punca utama berlakunya kerosakan dan bencana kepada alam.
Sesungguhnya Allah S.W.T telah melarang kita melakukan kerosakan terhadap alam. Hal ini ada dijelaskan melalui firman-Nya di dalam Surah Al-A’raf ayat 85 yang bermaksud “Dan janganlah kamu memberikan kerosakan di muka bumi sesudah Allah menjadikannya (makmur teratur) dengan sebaik-baiknya. Yang demikin itu lebih baik bagi kamu jika betul kamu benar-benar orang yang beriman.” Ayat di atas menerangkan kepada kita betapa pentingnya menjaga alam ini. Perbuatan merosakkan alam bukan sahaja akan merugikan kita, malah ditegah sama sekali oleh Allah S.W.T.
Namun, manusia masih lagi alpa. Mereka terlalu tamak seperti sesetengah pengusaha kilang yang tidak bertanggungjawab yang ingin mencari jalan senang dengan memperoleh keuntungan yang semaksima mungkin dengan meminimakan kos pembuangan sisa toksik dari kilang mereka dengan mencemarkan sungai, laut, tasik dan sebagainya. Alasan yang diberikan cukup mudah iaitu pembiayaan kilang mereka tidak cukup bagi menampung kos penyelenggaraan sistem penapis kumbahan yang amat tinggi dan merugikan. 
Ibarat sedikit hujan banyak yang basah, sikap tamak para pengusaha akhirnya menyebabkan pencemaran kimiawi terhadap sumber air. Pencemaran kimiawi lazimnya disebabkan oleh zat organik termasuk protein, karbohidrat dan lemak serta bahan buangan industri yang mengandungi garam beracun serta tumpahan minyak di laut. Selain itu, ia juga berpunca daripada persenyawaan organoklor pada insektisida, fungisida dan herbisida yang mampu memberi impak yang cukup berbahaya kepada manusia.
Adakah masyarakat kita pada hari ini mengamalkan nilai-nilai integriti dalam kehidupan seharian mereka? Mungkin ya, mungkin tidak. Hakikatnya, kejujuran dalam melakukan pekerjaan, keikhlasan dalam berbakti, keharmonian dalam kerjasama, dan kesepaduan dalam kehidupan semakin terhakis retoriknya sedikit demi sedikit dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini. Maka tidak hairanlahberlaku pelbagai masalah khususnya pencemaran yang berpunca dari kepincangan dalam masyarakat kerana bak kata pepatah, kapak tidak boleh membelah kayu, kalau bukan kayu juga yang menjadi hulunya.
Menurut hadis riwayat Al-Baihaqi, sumber Ummu Al-Mukminin Aisyah r.a memberitakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “ Sesungguhnya Allah menyukai seseorang daripada kamu apabila dia melakukan sesuatu amalan (pekerjaan) bahawa dia membuatnya dengan rapi (tersusun),”. Sesungguhnya Allah S.W.T menyukai hamba-Nya yang berbuat dan beramal soleh dengan bagus, iaitu ikhlas dan betul menurut sunnah Rasulullah s.a.w. Di dalam konteks isu yang dihadapi, setiap insan haruslah sistematik dalam mengurus air dengan lebih teliti dan teratur.
Bukanlah sesuatu yang pelik jika masalah air yang pernah dihadapi oleh beribu-ribu penduduk di sekitar Lembah Klang beberapa tahun lalu merebak pula ke negeri-negeri lain pada masa hadapan, lalu menimbulkan krisis air negara yang lebih meruncing. Ketiadaan air yang mengazabkan kehidupan penduduk di 350 kawasan perumahan sekitar Selangor dan Wilayah Persekutuan itu sepatutnya menjadi amaran kepada kita agar beringat sebelum kena kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi. Usahlah kita menuding jari mencari si kambing hitam, kerana kita juga menyumbang kepada masalah yang dihadapi. 
Pernah, malah kerap juga berlaku, bekalan  air di beberapa kawasan terpaksa dihentikan secara tiba-tiba kerana air yang dibekalkan telah tercemar dan tidak selamat digunakan. Kejadian ini pernah berlaku di Lembah Klang pada tahun 2003. Pada masa itu, beribu-ribu penduduk di situ terpaksa melalui kehidupan tanpa air apabila sebuah loji memproses air terpaksa ditutup kerana Sungai Langat yang menjadi sumber bekalan air yang utama telah dicemari oleh bahan kimia daripada kilang-kilang yang beroperasi di sekitarnya.
Apabila menyebut pencemaran air, bukan Sungai Langat sahaja yang terlibat, malah ada sekian banyak sungai di seluruh negara yang semakin hari semakin tercemar. Hal ini sudah menjadi suatu fenomena biasa kerana pada waktu kita terlalu ghairah untuk melaksanakan projek pembangunan, kita semakin lalai dan kurang prihatin terhadap sungai yang menjadi sumber utama sejak sekian lama.
Pada masa yang sama, kita tidak henti-henti menebang hutan dan meratakan bukit, semuanya atas nama pembangunan, sehingga menyebabkan berlakunya hakisan tanah secara bersar-besaran dan memberikan kesan buruk terhadap kadar kelembapan bumi kita. Apabila kawasan hutan dan bukit-bukau diratakan untuk memberikan laluan kepada pembinaan rumah atau pangsapuri mewah, satu demi satu bekalan air telah dimusnahkan. Kerakusan manusia telah mengakibatkan banyak kawasan tadahan hujan menjadi gersang.
Sesetengah penduduk di kawasan petempatan adakalanya menghadapi masalah bagi membuang sampah-sarap akibat kelalaian pemaju di kawasan tesebut. Akibatnya, penduduk sendiri buntu dan akhirnya bertindak membuang sampah-sarap di kawasan berhampiran sungai mahupun tasik. Mereka beranggapan bahawa dengan melakukan sedemikian, maka masalah dan beban yang mereka hadapi  akan hilang. Ya, mungkin masalah akan selesai namun, ia tidak berhenti di situ kerana masalah yang sama menanti mereka bak kata pepatah, bagai tembilang bagai penggali, bagai yang hilang begitulah penggantinya.
Ibarat ikan boleh diubah, tebuk bagaimana mengubahnya, begitulah sikap dan tabiat manusia yang sukar diubah. Sebagai contoh, sikap sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab dan tidak beretika dalam mneggunakan kemudahan tandas awam, mereka dengan mudahnya membuang sampah-sarap ke dalam tandas tanpa memikirkan akibat dan komplikasi yang bakal menimpa diri mereka dan masyarakat. Ikut hati mati, ikut mata lata. Secara paradoksal, mengapakah mentaliti masyarakat kita pada hari ini masih berada di kelas tiga walaupun negara semakin menongkah arus pemodenan?
Perbuatan membuang sampah-sarap secara langsung yang dilakukan akan menyebabkan pencemaran fisikal, fisiologi dan biologi terhadap sumber air. Pencemaran fisikal ditentukan oleh perubahan warna, suhu dan keseluruhan sumber air tersebut. Punca yang biasanya menyebabkan pencemaran jenis ini ialah seperti pembuangan sampah dan daun-daun yang merupakan medium yang terapung di atas air. Manakala penemaran fisiologi dapat dikenalpasti daripada bau dan rasa yang tidak menyenangkan pada sumber air. Pencemaran jenis ini disebabkan oleh persenyawaan amina, fluol dan merkaptan. Pencemaran biologi pula disebabkan oleh mikroorganisma dalam sumber air tesebut seperti bakteria patogen, virus, protozoa, parasit dan zat toksin. Sanggupkah kita menggunakan air yang tercemar dan dikotori dek kerencaman bahan yang meloyakan dan menjijikkan? Sudah tentu tidak.
Sesungguhnya, semunya berpunca daripada manusia. Walaupun pelbagai perancangan diutarakan, ia tidak akan bermakna jika orang ramai masih bersikap degil kerana bagi sesetengah pihak, selagi nyawa diri dan keluarga tidak tergugat tidak mengapa. Bak kata pepatah ikhtiar menjalani, untung menyudahi. Bagi menyedarkan orang ramai, pendedahan tentang alam sekitar perlu dilakukan sejak di bangku sekolah lagi. Jabatan Alam Sekitar pula, dengan kerjasam media massa perlu berterusan mengadakan kempen bagi mewara-warakan maklumat tentang alam ciptaan Tuhan yang indah ini agar wujud rasa keinsafan dalam kalangan kita akan pentingnya penjagaan alam sekitar. Peraduan menulis cerpen, sajak, esei, dan sebagainya yang dianjurkan oleh Jabatan Alam Sekitar merupakan suatu prakarsa yang pragmatik yang wajar diteruskan dalam usaha menyemai sikap kasih dan sayang terhadap alam sekitar.
Alam yang indah adalah anugerah Tuhan untuk dinikmati oleh setiap hambanya-Nya. Tetapi manusia sering alpa dalam kesibukan memenuhi tuntutan kerjaya dan duniawi yang hanya bersifat sementara. Menurut hadis riwayat Al- Bukhari, dari sumber Abu Musa Al-Asy’ari r.a memberitakan Rasulullah s.a.w bersabda, “ Kerjasama antara seorang mukmin dengan mukmin (yang lain) adalah seperti satu binaan, sebahagiannya menguatkan sebahagian yang lain”.
Oleh yang demikian, jika inginkan alam sekitar tidak berterusan tercemar, kerjasama semua pihak dari pemerintah hinggalah rakyat jelata perlu dipupuk umpama sakit sama yang mengaduh, luka sama menyiup bagi membentuk suatu anjakan paradigma yang menjamin kelangsungan hidup bermasyarakat yang bebas dari pencemaran. Kita tidak seharusnya bersikap tutup sebelah mata, sebaliknya buka mata, buka minda, buka hati, kenali diri. Adakah ini sesuatu yang mustahil? Sebenarnya tiada apa yang mustahil, kerana hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

(1837 patah perkataan

No comments:

Post a Comment