Sunday, October 13, 2013

Mari Berlatih Menulis Karangan - Contoh Karangan Pendapat

Karangan Pendapat – ‘Langkah-langkah Menyemai Budaya Membaca dalam Kalangan Kanak-kanak di Negara Kita’

          Negara semakin maju. Pembangunan semakin rancak. Manusia pula semakin hari semakin bijak. Dalam era pascamerdeka ini, budaya belajar sendiri semakin dipandang sepi dalam kalangan masyarakat kita. Isu ini sering menjadi bualan hangat. Persoalannya,  adakah kita sanggup hidup tanpa ilmu? Tepuk dada, tanyalah minda. Apakah cara-cara belajar yang berkesan?

          Perkara dominan dalam hal ini ialah peranan diri sendiri. Diri sendiri boleh menyediakan jadual belajar yang berkesan di rumah. Contohnya, jadual belajar yang dibuat mempunyai masa main dan masa belajar serta masa tidur yang sistematik. Jika kita dapat menguruskan masa kita dengan baik, pengurusan diri kita akan teratur. Bak kata peribahasa, masa itu emas. Jadi, janganlah kita bazirkan masa yang ada dengan membuat perkara-perkara yang tidak berfaedah. Rancanglah masa kita untuk kita menikmati hidup dengan sebaik-baiknya.  

Isi 2

Isi 3

Isi 4
           
          Konklusinya, semua pihak harus berganding bahu dalam menyemaikan budaya belajar sendiri ini dalam diri kita. Bak kata peribahasa, serumpun bagai serai, selubang bagai tebu. Tiada masalah yang tiada jalan penyelesaiannya. Oleh itu, rakyat di negara kita akan hidup dalam suasana aman dan harmoni.  

Mari mengembangkan isi 2, isi 3 dan isi 4
Selamat Mencuba
Semoga Kecemerlangan Milik Anda


No comments:

Post a Comment